ساحة ملتقى العقول
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

المرأه والسياسه ......قول رأيك

4 مشترك

المرأه والسياسه ......قول رأيك  Empty المرأه والسياسه ......قول رأيك

مُساهمة من طرف لحظه غروب الإثنين 08 نوفمبر 2010, 12:58 pm

دائما نسمع بأن السياسه مهنة الرجال

ودائما وغالبا فى بلادنا العربيه الحاكم والرئيس هو رجل

وعلى الرغم من ان المرأه أثبتت نجاحها فى السياسه

منذ ايام شجرة الدر وحتى لحظة غروب

ههههههههههههههههه

إلا ان الرجال لا يعترفون بدور المرأه السياسى

شجعنى على كتابة الموضوع

أن شوفت ان سجوده كتبت فى موضوع انها بتفكر تنزل أنتخابات مجلس الشعب

وكمان الباشمهندس فاروق رد فى نفس الموضوع وقال

أل أيه ان الستات بيفسدوا السياسه

علشان كده قولت نفتحها بقى نقاش

بس هنلخصها فى أسئله وياريت كله يشارك ويجاوب

أولا : هل ترى ان المرأه تصلح لممارسة السياسه ؟؟ وهل تنطبق هذه القاعده على المرأه العربيه على الرغم من خصوصية قواعد ديننا وعادتنا الموروثه ؟

هل تفضلى أن يكون زوجك رجل سياسى يمارس السياسه أم الأفضل أنه يكون فى حاله أحسن ؟

هل تفضل الأرتباط ببنت بتاعت سياسه ولا تفضل واحده هبله وغبيه وجميله ورقيقه وتعرف تربى العيال ؟

لو كان زوجك يفضل العمل فى السياسه بطريقه معارضه تعرضه للخطر هل ستشجعيه أم ستحذريه ؟؟

هل تقبل أن تكون لزوجتك وجهة نظر سياسيه ؟ كان تكون كاتبه صحفيه مثلا او عضوه فى حزب معين ؟

ماذا لو كانت زوجتك مختلفه معك سياسيا ؟ وهل تقبل أو تقبلى بالزواج بالطرف الأخر إذا كان ينتمى لحزب او طائفه سياسيه غير التى تنتمى انت او انتى لها ؟

لحظه غروب
لحظه غروب
عضو راقى
عضو راقى

http://www.wecando.forumpro.org

المرأه والسياسه ......قول رأيك  Empty رد: المرأه والسياسه ......قول رأيك

مُساهمة من طرف سجده الإثنين 08 نوفمبر 2010, 8:07 pm

ههههههههههههههههههه

ايه ده يا لحظه ؟ انتي ما بتصدقي ولا ايه؟

يا بنتي انا بفضفض معاكم تخديها تحطيها في موضوع ؟

ماشي يا ستي نتكلم مع بعض معنديش مانع هههههه

اصل انا يا ستي طول عمري مقتنعه ان ان المراه ديه وخصوصا لما بتكون صالحه بتصنع مستقبل مشرق ومضئ ليها ولكل اللي حواليها
ولما جلست مع الاستاذه منال عبد المنعم اسماعيل مرشحة مقعد المراه عندنا وهيا طبعا اخوانيه وسمعت كلامها وشفت قد ايه هيا ست صاحبة رساله بصراحه حسستنا كلنا اننا ولاااااااااااااااااااااا حاجه وان رسالتنا ديه حاجه كبيره جدا جدا ورجعتنا لامهات المؤمنين والصحابيات رضي الله عنهن اجمعين حسيت ساعتها اني ممكن يبقي ليا دور راقي وخصوصا انني احيا لخدمة الاسلام

قلت لنفسي ممكن يا بنت يا سجده تستعدي من دلوقتي؟
مش مهم البرلمان بس المهم اوي اني اربي نفسي تربيه صح في جميع النواحي الاخلاقيه والايمانيه والسياسيه وكل ما يجعلني علي درب المجاهدات .

ومش بعيد في يوم من الايام تسمعوا عني في اخبار الحوادث ورواد المنتجعات السياحيه ههههههههههههههههه
بس محتاجه منكم شويه تشجيع شويه ايمان بقدرات المراه الصالحه القدوة

وبشمهندس فاروق ربنا يكرمه صدمني باول صدمه وهيا اننا هنفسد العمل السياسي ههههههههههههه

والايام بيننا يا بشمهندس بس افتكر ساعتها انك اول من احبط المراه ههههههههه

اما بالنسبه لاسئلتك اللذيذه يا ست لحظه فانا هجاوب عليها بس اسمحيلي اتقمص دور الرجل واجاوب علي اسئلته كمان ههههههه ما احنا خلاص مش هنعتق بعد كده فيها يا نخفيها .

أولا : هل ترى ان المرأه تصلح لممارسة السياسه ؟؟ وهل تنطبق هذه القاعده على المرأه العربيه على الرغم من خصوصية قواعد ديننا وعادتنا الموروثه ؟

الحقيقه ان ده م مش رايي ده راي الاسلام فلقد كان للمراه دور سياسي واضح في عهد الرسول صلي الله عليه وسلم والخلفاء الراشدين وشاركت المراه في الحياه السياسيه وتحملت العناء الشديد في مرحلة الهجره وثبتت ايما ثبات في الغزوات مع رسول الله صلي الله عليه وسلم ودافعن عنه بارواحهن وشاركن في البيعات الاسلاميه وفي بيعة الرضوان بايعن الحبيب علي الموت . ولكي نفصل هذا الكلام الجاد والهام جدا لنا عوده في موضوع مخصص لشرح هذا الكلام بإذن الله
.
ومن المفترض الا تتعارض عاداتنا مع شريعتنا السمحه التي اعلت قيمة المراه المسلمه فها نحن نري السيده ام سلمه زوجه الحبيب صلي الله عليه وسلم في صلح الحديبيه وقد دخل عليها الحبيب حزينا بان المسلمين لا يريدون ان يرجعوا ويحلقوا فاشارت عليه رضي الله عنها وارضاها بان يخرج هو ويحلق اولا فيتبعه المؤمنون وهذا ما حدث فعلا وقد سمع لها الحبيب ونفذ مشورتها لتكون مشورة الخير وتكون حلا فاصلا ويفعل المؤمنون .
وان شاء الله لحديثنا هذا بقيه

انا عن نفسي افضل ان نكون في حال المسلمين وفي عونهم وان نعمل بقضيتنا الكبري ولديننا العظيم ولاصلاح حال امتنا

اما في حالنا ده فلا افضله ابدا

اللهم استعملنا في خدمة ديننا ولا تستبدلنا .

هل تفضل الأرتباط ببنت بتاعت سياسه ولا تفضل واحده هبله وغبيه وجميله ورقيقه وتعرف تربى العيال ؟

انا عن نفسي افضل الارتباط بواحده عندها رساله وقضيه وتكون عونا لي في قضيتي وبرده ده مش معناه انها مش هتعرف تربي العيال ولا مش هتكون رقيقه ولا جميله بالعكس ما اجمل الجمال حين يصاحبه الذكاء والهمه والعقل الراجح .

لو كان زوجك يفضل العمل فى السياسه بطريقه معارضه تعرضه للخطر هل ستشجعيه أم ستحذريه ؟؟

لو مؤمنه برسالته طبعا هشجعه وادفعه دفعا في طريق الحق . والله احق ان تخشوه .

هل تقبل أن تكون لزوجتك وجهة نظر سياسيه ؟ كان تكون كاتبه صحفيه مثلا او عضوه فى حزب معين ؟
وليه لا ؟ انا عارف امور ديني كويس وعارف قدر المراه ودورها في الاسلام وعلي مر العصور بس ده طبعا ميأثرش علي دورها في البيت .ورسالتها كأم وزوجه .

ماذا لو كانت زوجتك مختلفه معك سياسيا ؟ وهل تقبل أو تقبلى بالزواج بالطرف الأخر إذا كان ينتمى لحزب او طائفه سياسيه غير التى تنتمى انت او انتى لها ؟

افضل نفس الاتجاه حتي تكون حياه مثمره بدون خلافات جوهريه وفي الاول والاخر طبعا كلنا مسلمين مرجعيتنا واحده وهي الاسلام واهو حاجه نكون مؤمنين بقضايا بعض ورسالتنا واحده .

تسلمي يا لحوظه واسفه علي الاطااااااااااااااااااله

سجده
منسق تابع للإداره
منسق تابع للإداره

مُساهمة من طرف dandana ali الإثنين 08 نوفمبر 2010, 10:58 pm

انا راجعالك تانى بالنقاش

بس موضوع متميز يالحظه

وطبعا مافيش حد ينكر دور لحظه السياسى هههههه

شكررررررررررا ليكى

رجعالك تانى
dandana ali
dandana ali
منسق تابع للإداره
منسق تابع للإداره

مُساهمة من طرف dandana ali الخميس 11 نوفمبر 2010, 9:18 pm

انا رأيى ان المرأه فى الزمن ده نادر انها تنجح فى منصب سياسى

غير لو كانت فعلا نيتها مش للبهرجة ولا الاعلانات اللى فشوفها للمشرحات للعضوه طبعا مش كلهم بس معظمهم

حاجة تكسف

لكن طبعا لو نيتها وبرنامجها فعلا يعتمد عليه طبعا انا لا امانع لأنى مؤمنه بعقلية المرأه
وانها ذكيه جداااااااااااااا

ميرسى على التوبيك ياسكر يالحوظه
dandana ali
dandana ali
منسق تابع للإداره
منسق تابع للإداره

مُساهمة من طرف نوسة السبت 13 نوفمبر 2010, 2:25 am

هو من رايى ان المراة ذكية جداااا ولما بتحب تعمل حاجة بتعملها وبتنجح فيها غالبا

لكن من وجهة نظرى الشخصية ان السياسة دى مجال رجالى اكتر بصراحة
مش عارفة بحس انو مش لايق للمراة

لو هى دى ميولها هتصلح اه عادى هى السياسة لاهى عيب ولا هى حرام

بصراحة هو ومزاجه مليش انا فيه ميوله هو حر فيها

انا طبعا مش هرتبط ببنت ههههههههه بس مش شرط البنت الجميلة الرقيقة او اللى ملهاش فى السياسة تبقى هبلة وغبية ممكن اوى يكون ليها هدف بس غير سياسى خصوصا انى اعتقد انه نادرا ما تلاقى بنت اهدافها وميولها سياسية

هحذره اكيد بس برده مش هضغط عليه لانه مش صغير والمفروض يبقى عارف كويس هو بيعمل ايه

فى نظرى ايه المانع لو هى عاوزة مفيش مشكلة

اه عادى جدا اختلاف الراى لا يفسد للود قضية وكدة كدة انا مليش اوى فى السياسة وحتى لو ليا ينتمى للى هو عاوزة دى حرية شخصية
مادام مبيعملش حاجة غلط او حرام هو حر

ميرسى على موضوعك يا لحظة
نوسة
نوسة
منسق تابع للإداره
منسق تابع للإداره

- مواضيع مماثلة