هل القران مخلوق
3 مشترك
صفحة 1 من اصل 1
هل القران مخلوق
سبب الموضوع ده هو حوار دار بين اتنين شوفته على الفيس بوك
الموضوع عن تفسيرات سيد قطب الظلال
أنا كنت بحثت عن موضوع التكفير والكلام عن الصحابة ولما كنت بقرأ الكلام كنت بلاقى كلام عادى وكلام تانى سىء جدا وهو ده اللى كان بيشدنى
لكن اول مره اعرف ان الكلام الحلو نفسه خطر فى الدين
اللى كان بيتكلم كان بيقول أن القران مش مخلوق وبيجيب تفسيرات لسيد قطب فى الموضوع
فبحثت فى الموضوع اللى انا جاهله فيه جدا لقيت أن الموضوع كبير جدا وأن القول بخلق القران مصيبة وخطأ كبير
جبت التفسيرات دى من الظلال
شوفوا الكلام
الموضوع عن تفسيرات سيد قطب الظلال
أنا كنت بحثت عن موضوع التكفير والكلام عن الصحابة ولما كنت بقرأ الكلام كنت بلاقى كلام عادى وكلام تانى سىء جدا وهو ده اللى كان بيشدنى
لكن اول مره اعرف ان الكلام الحلو نفسه خطر فى الدين
اللى كان بيتكلم كان بيقول أن القران مش مخلوق وبيجيب تفسيرات لسيد قطب فى الموضوع
فبحثت فى الموضوع اللى انا جاهله فيه جدا لقيت أن الموضوع كبير جدا وأن القول بخلق القران مصيبة وخطأ كبير
جبت التفسيرات دى من الظلال
شوفوا الكلام
1-قال في الظلال (1/38) متحدثاً عن القرآن:"والشأن في هذا الإعجاز هو الشأن في خلق الله جميعاً وهو مثل صنع الله في كل شيء وصنع الناس".
2-وقال في ظلاله (5/2719) بعد أن تكلم عن الحروف المقطعة: " ولكنهم لا يملكون أن يؤلفوا منها مثل هذا الكتاب, لأنه من صنع الله لا من صنع إنسان".
3-وقال في تفسير سورة " ص " (5/3006): وهذا الحرف "صاد" يقسم به الله سبحانه, كما يقسم بالقرآن ذي الذكر, وهذا الحرف من صُنعة الله فهو موجده, موجده صوتاً في حناجر البشر".
حد لاحظ حاجة ؟؟؟
كلام عادى جدا وجميل جدا
واحد بيقول القران معجزة عظيمة من صنع الله
لو أى حد عادى لا يفقه شىء زى حالاتى بيقرأ منه وبيدرس منه هيفهم منطقيا أن القران من صنع الله ومخلوق بواسطته وهم خطأ كبير جدا
ولما بحثت وجدت أنه خطأ عقائدى
والقرق بين الخطأ الفقهى والعقائدى كبير جدا
شوفتوا الكارثة ؟؟؟
المشكلة مش فى كده
المشكلة ان فى ناس عارفة وفاهمة وبتبرر الخطأ ده والكتاب بينتشر وناس كتير بتقرأ منه ولا فاهمة حاجة
لحد امبارح بس كنت مفكرة ان الموضوع ده أنا لوحدى
عملت تجربة بسيطة
اديت التفسير ده ل 3 من أعرفهم
وسألتهم بعد كده قالوا التلاته ان القران مخلوق وأن الكلام عادى مفهوش حاجة
أنا مع الحرية جدااااااااااااااااااا وان أى حد يقرأ أى حاجة
بس مينفعش أى حد يقرأ أى حاجة فى الدين
وإلا تبقى مصيبة
مش بس الكلام الوحش هو الخطر كمان الكلام الحلو اخطر وأخطر فى الدين
لأنه بيربى الناس على فكر غلط
السم فى العسل
حد لاحظ حاجة ؟؟؟
كلام عادى جدا وجميل جدا
واحد بيقول القران معجزة عظيمة من صنع الله
لو أى حد عادى لا يفقه شىء زى حالاتى بيقرأ منه وبيدرس منه هيفهم منطقيا أن القران من صنع الله ومخلوق بواسطته وهم خطأ كبير جدا
ولما بحثت وجدت أنه خطأ عقائدى
والقرق بين الخطأ الفقهى والعقائدى كبير جدا
شوفتوا الكارثة ؟؟؟
المشكلة مش فى كده
المشكلة ان فى ناس عارفة وفاهمة وبتبرر الخطأ ده والكتاب بينتشر وناس كتير بتقرأ منه ولا فاهمة حاجة
لحد امبارح بس كنت مفكرة ان الموضوع ده أنا لوحدى
عملت تجربة بسيطة
اديت التفسير ده ل 3 من أعرفهم
وسألتهم بعد كده قالوا التلاته ان القران مخلوق وأن الكلام عادى مفهوش حاجة
أنا مع الحرية جدااااااااااااااااااا وان أى حد يقرأ أى حاجة
بس مينفعش أى حد يقرأ أى حاجة فى الدين
وإلا تبقى مصيبة
مش بس الكلام الوحش هو الخطر كمان الكلام الحلو اخطر وأخطر فى الدين
لأنه بيربى الناس على فكر غلط
السم فى العسل
سما- عضو متألق
- عدد المساهمات : 182
تاريخ التسجيل : 22/04/2011
رد: هل القران مخلوق
والله انا سعيدة جدا انا فى ناس عادية بتفكر وبتوصل للحقيقة
لكن كمان خايفة لأن فى ناس كتير بتتخدع دون علم
أنتى ضربتى مثال بقول خلق القران وده يا سما قليل من كثير والله
الكتاب فيه بلاوى سوده ولا يفهمها العامى أبدا ولا الإخوانى لأنه لما بيدرس محدش بيدرس له آفات سيد قطب
فى مصائب فى تفسيرات سيد قطب لا يفقهها إلا أهل العلم
بيجيبوا له نفى وكلام تانى يدافعوا بيه عنه وهل هم بيلفوا على كل واحد بيقرأ ويفهموه وهو أى حد كده يفسر القران لمجرد انه كان بتاع سياسة
كتاب الظلال يجب ان يمزق قولا واحدا ويجب التحذسر منه
انا عندى مثال أخطر من مثالك
وكتير جدا ممكن لا يلاحظوا
الإخلاص شوفى تفسيره ليها
إنه أحدية الوجود, فليس هناك حقيقة إلا حقيقته, وليس هناك وجود حقيقي إلا وجوده, وكل موجود آخر فإنما يستمد وجوده من ذلك الوجود الحقيقي, ويستمد حقيقته من تلك الحقيقة الذاتية وهي من ثَمَّ أحدية الفاعلية فليس سواه فاعلاً لشيء أو فاعلاً في شيء في هذا الوجود أصلاً, وهذه عقيدة في الضمير, وتفسير للوجود أيضاً ".
دى حاجة وحدة الوجود ودى مخالفة للعقيدة السنية أيضا معرفش جابها من كتب الشيعه ولا منين ولا من تب الدجل والشعوذة ونحن نعذره بجهله ولكن من يطلعوا على هذا الكتاب هل يفهمون ذلك هم عارفين يعنى أيه وحدة وجود ؟؟؟؟؟ مصيبة كارثة والكتاب فى كل مكان
قال الشيخ محمد صالح العثيمين رحمه الله رداً على سؤال عن تفسير الظلال في مجلة الدعوة (عدد1591 في 9/1/1418هـ) فكان في جوابه: " قرأتُ تفسيره لسورة الإخلاص و قد قال قولاً عظيماً فيها مخالفاً لما عليه أهل السُنة والجماعة حيث إنَّ تفسيره لها يدل على أنه يقول بوحدة الوجود
لكن كمان خايفة لأن فى ناس كتير بتتخدع دون علم
أنتى ضربتى مثال بقول خلق القران وده يا سما قليل من كثير والله
الكتاب فيه بلاوى سوده ولا يفهمها العامى أبدا ولا الإخوانى لأنه لما بيدرس محدش بيدرس له آفات سيد قطب
فى مصائب فى تفسيرات سيد قطب لا يفقهها إلا أهل العلم
بيجيبوا له نفى وكلام تانى يدافعوا بيه عنه وهل هم بيلفوا على كل واحد بيقرأ ويفهموه وهو أى حد كده يفسر القران لمجرد انه كان بتاع سياسة
كتاب الظلال يجب ان يمزق قولا واحدا ويجب التحذسر منه
انا عندى مثال أخطر من مثالك
وكتير جدا ممكن لا يلاحظوا
الإخلاص شوفى تفسيره ليها
إنه أحدية الوجود, فليس هناك حقيقة إلا حقيقته, وليس هناك وجود حقيقي إلا وجوده, وكل موجود آخر فإنما يستمد وجوده من ذلك الوجود الحقيقي, ويستمد حقيقته من تلك الحقيقة الذاتية وهي من ثَمَّ أحدية الفاعلية فليس سواه فاعلاً لشيء أو فاعلاً في شيء في هذا الوجود أصلاً, وهذه عقيدة في الضمير, وتفسير للوجود أيضاً ".
دى حاجة وحدة الوجود ودى مخالفة للعقيدة السنية أيضا معرفش جابها من كتب الشيعه ولا منين ولا من تب الدجل والشعوذة ونحن نعذره بجهله ولكن من يطلعوا على هذا الكتاب هل يفهمون ذلك هم عارفين يعنى أيه وحدة وجود ؟؟؟؟؟ مصيبة كارثة والكتاب فى كل مكان
قال الشيخ محمد صالح العثيمين رحمه الله رداً على سؤال عن تفسير الظلال في مجلة الدعوة (عدد1591 في 9/1/1418هـ) فكان في جوابه: " قرأتُ تفسيره لسورة الإخلاص و قد قال قولاً عظيماً فيها مخالفاً لما عليه أهل السُنة والجماعة حيث إنَّ تفسيره لها يدل على أنه يقول بوحدة الوجود
أمة الله- عضو متألق
- عدد المساهمات : 104
تاريخ التسجيل : 11/09/2010
رد: هل القران مخلوق
جزاكي الله خيرا
عذاري- منسق تابع للإداره
- عدد المساهمات : 12704
تاريخ التسجيل : 07/08/2010
الموقع : سلطنه عمان
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى