ساحة ملتقى العقول
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

لماذا أغلقتم سفارات بشار ولم تغلقوا سفارات إسرائيل ؟؟

2 مشترك

لماذا أغلقتم سفارات بشار ولم تغلقوا سفارات إسرائيل ؟؟ Empty لماذا أغلقتم سفارات بشار ولم تغلقوا سفارات إسرائيل ؟؟

مُساهمة من طرف جميله الجمعة 07 سبتمبر 2012, 12:18 pm

سؤال أتى فى عقلى وأحببت أن أضعه للحوار

بعض الدول العربية مثل قطر ومصر قررت قطع العلاقات مع سوريا أو طرد السفير أو أمور مشابهه
والسبب أن بشار مجرم وسفاح ..الخ
ولكن هناك أمر ملفت للنظر وهو ان هذه الدول بها سفارات لإسرائيل

فمصر بها سفارة فى القاهره وقنصلية فى الإسكندرية للسفير الصهيونى وترحب به دائما

إذا كنتم تقطعوا العلاقات مع بشار وكنتم بهذه القوة والجرأه فلماذا لا تفعلوها مع إسرائيل

ولماذا حان الوقت الان لسوريا ولم يحن لإسرائيل

أشتم رائحة تناقض وتنافر وغياب بعض الأمور

لماذا تمتلكون المقدرة ضد هذا الان ؟؟ ولماذا لا تملتكوها ضد ذاك ؟؟؟

أتمنى ان يساعدنى احد فى التعليل
جميله
جميله
عضو متألق
عضو متألق

لماذا أغلقتم سفارات بشار ولم تغلقوا سفارات إسرائيل ؟؟ Empty رد: لماذا أغلقتم سفارات بشار ولم تغلقوا سفارات إسرائيل ؟؟

مُساهمة من طرف ???? الجمعة 07 سبتمبر 2012, 2:28 pm

الجواب ببساطة هو امريكا
امريكا اعطت الضوء الاخضر لحلفائها مصر وقطر فى مسألة سوريا

ولكن  إسرائيل ابنتها

للأسف  الربيع العربى فشل والأنظمة الأمريكية لازالت تجلس  على كراسى الحكم فى الشرق الأوسط

ضاحى - عمان

????
زائر

لماذا أغلقتم سفارات بشار ولم تغلقوا سفارات إسرائيل ؟؟ Empty رد: لماذا أغلقتم سفارات بشار ولم تغلقوا سفارات إسرائيل ؟؟

مُساهمة من طرف dandana ali الأحد 09 سبتمبر 2012, 4:34 am

انا مصرية وبقولك ان اكتر من مرة الثوار يحاولوا طرد واغلاق السفارة لكن للاسف بيرجع تانى

وده على حد علمى بسبب اتفاقية السلام !!!!! اللى واضح مكتوبة لاسرائيل بس ولمصلحتها

مافيش مصرى او عربى يتمنى ان يكون فى ارضه كيان ممثل للصهوينية اللى هم اصلا مش من حقهم اراضى اخواتنا الفلسطنيين

مش لاقية تعليل غير الضعف لان العرب لسه مش واحد ولسه مش اقوياء

فاعتقد ان الموضوع بيبقى مدروس ومش هيتاخد فى خطوة ده عايز قادة بجد تاخد خطوات ثابتة لحد تحرير الاقصى

وده لازمة دولة قوية ومافيش دولة قوية هتتعمل غير بقاده حقيقيين يجيبوا حق شعوبهم وياخدوا حق اى عربى متضرر

بس انا متفائلة وان شاء الله هنبقى اقوية وفلسطيم هترجع

والصهاينة الجبناء اللى اترعبوا من ثورتنا هيتشردوا من تانى على ايدين الاجيال العربية اللى مش بتخاف
dandana ali
dandana ali
منسق تابع للإداره
منسق تابع للإداره

مُساهمة من طرف ????? الأحد 09 سبتمبر 2012, 12:47 pm

مصر دولة خاينة من زمن أول من اعترف بإسرائل عربيا كانت مصر وبعدها كله دخل خلفها الحظيرة كما قال الشاعر احمد مطر الآن يخطبون ضد بشار فقط لان امريكا توافق على ذلك ولن يتحدثوا عن فلسطين ولن يطردوا سفير إسرائيل لأنهم ببساطة عملاء امريكا

?????
زائر

مُساهمة من طرف dandana ali الأحد 09 سبتمبر 2012, 3:19 pm

انا ارفض ان اى حد يتطاول ويقول ان بلدى خاينة !!!!!

لو حصل اتفاقيات غصبن عننا ومن حكام اخطؤا وبندفع ثمن خطأهم الفادح وعمل الاتفاقيات لحد الان

فاعتقد انى ماشوفتش حد من الدول العربية قال لأ فى وش اسرائيل واعلنت حرب عليها !!!

كل العرب غلطوا عشان حكامنا جبناء وماعرفوش يتحدوا ضد الكيان الصهيونى ويجيبوا حق فلسطين

وفى دول عربية عندها قواعد للامريكان !!!!!

لكن ارفض ان يتقال على دولة معينة انها خاينة ونحمل عليها هى الذنب كله

لو اتكملنا بجد يبقى الدول العربية كلها خائنة للشعب الفلسطينى لمجرد انهم ماتحدوش ضد اسرائيل

ومافيش دولة صغيرة هتمشى ورا دولة تانى من غير ماتفكر عشان تدخل الحظيرة ورا حد !!!ما السفارات موجودة مش فى مصر بس

وانا مش بقول كده معناه انى مع وجودها انا ضدها وبشده ان يكون فى جزء من كيان صهيونى غاصب على بلدى

لكن الموضوع محتاج وحدة مش تبادل الخيانة لان ده اللى هم بيفرحوا بيه

لو السابقيين كانوا اغبية وجبناء ومش عايزين ينصروا الحق واتفرقوا واتفقوا على ان لا يتفقوا

فالمفروض ان الاجيال الجديدة تبقى فاهمة اللعبة
dandana ali
dandana ali
منسق تابع للإداره
منسق تابع للإداره

مُساهمة من طرف ???? الإثنين 24 سبتمبر 2012, 4:05 pm

الجواب لان هذه تعليمات امريكا

????
زائر

- مواضيع مماثلة